Martijn over de verkoop van alcoholhoudende dranken aan consumenten.

Martijn Lambeck – Eigenaar The Flavour Co.

Leestijd: 2 minuten

Ik ben Martijn Lambeck, eigenaar van The Flavour Company. In dit artikel vertel ik je graag meer over mijn verantwoordelijkheid t.a.v. alcoholverkoop als slijter en de omgang met een leeftijdscheck.

Op 2 september 2020 heeft Bol.com aangekondigd per direct te stoppen met het aanbieden alcoholische dranken. Na een periode van bijna 2 jaar heeft het platform gemerkt dat er onvoldoende naleving van geldende wet- en regelgeving heerst. Voor The Flavour Company, als één van de eerste aanbieders sinds de start in 2018, een grote teleurstelling. Temeer omdat wij als bedrijf juist voorop lopen in die verantwoordelijkheid t.a.v. alcoholverstrekking aan consumenten.

Hoe zit het nou precies met de verkoop van alcohol aan consumenten?

Alleen bedrijven met een slijtersvergunning mogen alcohol (met meer dan 15% vol.) verkopen aan consumenten. Verkoop je alcoholische dranken zoals bier en wijn, dan heb je geen slijtersvergunning nodig. Een slijtersvergunning wordt verstrekt door de gemeente van vestiging indien je fysieke winkel (verplicht) voldoet aan bepaalde inrichtingseisen (minimaal 15m2 en brandveilig). Een fysieke winkel kun je in de regel alleen ‘openen’ in een ruimte waar een winkelbestemming op rust. Daarnaast dien je als ondernemer een Verklaring Sociale Hygiëne te hebben. Voor zakelijke verkopen geldt deze wet- en regelgeving niet. Net als voor de consumentenverkoop van dranken als bier en wijn. Omdat wij onze producten ook aan consumenten verkopen, zijn wij in het bezit van een slijtersvergunning.

Online verkoop van alcohol

Voor het online verkopen van alcohol (met meer dan 15% vol.) geldt exact dezelfde wet- en regelgeving. Ook als je als ondernemer alleen via een webshop wil gaan verkopen, dien je nog steeds te voldoen aan de eisen t.a.v. een slijtersvergunning. M.a.w.: wil je zelfgemaakte flessen limoncello van 30% vol. gaan verkopen aan consumenten, dan mag dat alleen met een slijtersvergunning (en dus fysieke slijter, etc.). Maar wil je zelfgebrouwen biertjes of geïmporteerde flessen wijn gaan verkopen aan consumenten? Dan staat het je vrij om vanuit je zolderkamer (en dus zonder slijtersvergunning) te verkopen.

Leeftijd checken bij online verkoop

Volgens recent onderzoek van het Kenniscentrum Nuchter is vandaag de dag naleving van de leeftijdsgrens op leeftijdsgebonden producten nog steeds ondermaats. Zowel bij fysieke verkoop, maar zeker bij online verkoop. Oorzaken daarvan zijn te vinden in de werkdruk van pakketbezorgers (weinig tijd voor aflevermoment en dus leeftijdscontrole). Daarnaast zijn er teveel aanbieders actief die een leeftijdscheck nalaten. Teleurstellend, want deze optie is i.i.g. via PostNL eenvoudig in te regelen tijdens het verzendproces (toeslag van €1,50 excl. btw).

Geen brievenbusverpakking.

Waar onze concurrenten al jaar en dag gebruik maken van productontwerpen die door de brievenbus passen (natuurlijk vanwege de fors lagere verzendkosten), hebben wij hier sinds onze start in 2014 nooit over gepeinsd. Een dergelijke strategische ontwerpkeuze kan je op jaarbasis met gemak één of meerdere jaarsalarissen aan verzendkosten besparen (want brievenbusverzending is al snel €5,- per verzending goedkoper). In dat geval kan een leeftijdscontrole niet plaatsvinden, voor ons daarom nooit een issue geweest.

Hoe verzenden wij onze producten naar consumenten?

T/m 2 september 2020 hebben wij via Bol.com meer dan 5.000 alcoholische thuisproeverijen verstuurd. Wij verzenden via PostNL. Bovenop het standaard tarief van €5,45 excl. btw komt een toeslag voor de leeftijdscheck aan de deur van €1,50 excl. btw. Die leeftijdscheck kunnen wij digitaal controleren a.d.h.v. de handtekening. Echter wordt de controleerbaarheid sinds Corona moeilijker vanwege de afstandsbeperkende maatregelen waar pakketbezorgers sindsdien mee te maken hebben.

Aanvullend op de leeftijdscheck voorzien wij al onze pakketjes van een grote rode 18+ sticker ter waarschuwing voor 1) de ontvanger en 2) de pakketbezorger dat het pakketje alcohol bevat. Wij vertrouwen PostNL erop dat zij leeftijdscontrole naleven.

Tot slot zijn onze thuisproeverijen uiteraard voorzien van waarschuwingen t.a.v. leeftijdsgebondenheid.

Hoe controleren wij voorafgaand aan bestellingen?

Gelijktijdig met de aankondiging van Bol.com om te stoppen met het aanbieden van alcoholische dranken hebben wij onze nieuwe webshop gelanceerd. Controle aan de voorkant van een webshop is natuurlijk een wassen neus. Iedereen kan aanvinken dat hij/zij 18 jaar of ouder is. De waarborging zit ‘m daarom veel meer in de fysieke overhandiging van een bestelling aan de deur. Echter neemt het niet weg dat wij wel ons best doen om duidelijk te maken dat wij alcoholische producten verkopen en hoe wij omgaan met onze verantwoordelijkheid. Dat doen we zo:

Pop-up: Ben je 18 jaar of ouder?

Die pop-up wordt bij toegang van onze webshop getoond. 

NIX-18 pagina

Op onze Nix-18 pagina hebben we enkele handige links vermeld die meer informatie geven over het Nix-18 beleid en het tegengaan van gebruik van alcohol door jongeren.